Over Pilot Xenon verlichting

De werking van de Pilot Xenon verlichting

Xenon lampen, worden, net als andere gasontladingslampen, gevoed door middel van een voorschakelapparaat. Door het voorschakelapparaat (ook wel ballast of starter genoemd) wordt de stroom door de lamp geregeld.

Verder moet de gasontlading in de lamp gestart worden. Oudere lampen hebben daar een
zogenaamde probestart voor, een soort hulpelektrode in de lamp. Modernere lampen hebben die
vaak niet meer. Er is dan een zogenaamde pulsstarter nodig, die zolang de lamp niet ontsteekt, korte spanningspieken met een duur van ongeveer een microseconde en een hoogte van enkele kilovolts opwekt. Ook worden tegenwoordig elektronische voorschakelapparaten gebruikt.

Zoals bij elke gasontladingslamp, word ook bij de xenon lamp licht opgewekt, doordat van in de lamp aanwezige gasmolekulen elektronen worden aangeslagen. Bij het terugvallen naar de oorspronkelijke baan, wordt er licht uitgestraald. In tegenstelling tot ontladingslampen met kwik, waar een groot deel van de straling UV straling is, wordt bij xenon lampen een groot deel van de straling direct als zichtbaar licht uitgestraald.

De opstartfase van de xenon lamp

Door een juiste keuze van de verschillende metaalhalidezouten in de lamp kan vrijwel wit licht verkregen worden (6000 kelvin) Het opwarmen van xenon lampen duurt enkele seconden. In de opwarmfase gaan de metaalhalides in gasvorm over en stijgt de druk in de lamp zeer sterk.

Speciale xenon lampen

De meeste xenon lampen kunnen in warme toestand niet worden herstart. Na een korte onderbreking van de netspanning dooft de lamp, pas na enkele minuten afkoelen kan deze weer gestart . Een uitzondering hierop vormen speciale, hot restrike Pilot Xenon lampen. Deze hebben een speciale constructie, zodat ze de extreem hoge onsteektspanning van 30 kiloVolt kunnen verdragen, die nodig is voor een warme start.

Levensduur van xenon

Xenon lampen kunnen een levensduur van 3000 of meer branduren bereiken. Gedurende de levensduur neemt echter de lichtopbrengst sterk af. Deze kan met conventionele voorschakelapparaten dalen tot de helft van de oorspronkelijke waarde. Met elektronische Pilot ballast kan dit beperkt blijven tot 90%. Een typisch rendement van een nieuwe lamp is 100 lumen/Watt.

Candela (CD)
Internationale rekeneenheid voor lichtsterkte. 1 CD (kaars vlammetje) verlicht een vlak op een afstand van 1 meter met 1 lux. Hoe hoger de waarde hoe meer licht.
Lumen (Lm)
Rekeneenheid voor lichtstroomsterkte (de bundeling van licht). Hoe hoger de waarde hoe meer licht.
Kelvin(K)
Notatie voor thermodynamische temperatuur oftewel kleurtemperatuur. Kelvin wordt gebruikt om de hoeveelheid wit licht aan te geven. Hoe hoger de waarde hoe witter het licht.

Verschil tussen Pilot xenon en halogeen

Het grootste verschil is de lichtopbrengst: een Pilot xenon lamp geeft ongeveer 3 x meer licht dan een halogeen lamp . Een standaard halogeen lamp heeft een lichtopbrengst van ong. 1100 lumen.

Een Pilot xenon lamp heeft een lichtopbrengst van maar liefst 3500 lumen! Daarnaast is het energieverbruik van een Xenon lamp een stuk lager dan bij een halogeenlamp. Een gewone halogeenlamp verbruikt 55 Watt, terwijl een Pilot xenon lamp slechts 35 Watt verbruikt. Dit betekent dat een Pilot xenon lamp minder warmte afgeeft en daardoor er geen kans is op wegsmelten van uw koplampen.

Het laatste (grote) verschil is het kleurverschil. Met een Pilot xenon lamp kun je verschillende leurtemperaturen creëren zoals geel, wit, blauw en paars een paarse kleur. Wit is de standaard kleur met het meeste rendement.

Welke fitting heb ik nodig?

Fittingzoeker